SITT FINT ÖVER HINDREN

Sitt fint – över hinder

Sitsen är A och O även i hoppning. Tränaren Lena Berggren Wenderyd gillar serier när man ska öva sitsen, för då kan hästen sköta sitt medan ryttaren koncentrerar sig på hur han eller hon sitter.

Tipstack till: Lena Berggren Wenderyd
Text:
Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson

– Jag tycker att sitsen är A och O om du ska kunna vara i balans och kunna inverka. Det är bra att rida serier när du ska öva sitsen. Kommer man in i serien och den är bekväm för hästen kan ryttaren slappna av lite och inte tänka så mycket på hästen - utan koncentrera sig på sitsen. Men det är viktigt att hitta avstånd som är bekväma för hästen så att den bara flyter igenom och ryttaren kan tänka på sig själv, säger Lena Berggren Wenderyd, B-tränare i hoppning, banbyggare och expert på mental träning.

Svikt i lederna
En bra hoppsits, alltså lätt sits, kännetecknas av balans och följsamhet. Det innebär jämn viktfördelning, svikt i fotled, knä och höft, blicken i ridriktningen och en följsam hand.
Ett vanligt sitsfel, som Lena bland annat ser när hon är på ponnytävling med sin dotter, är att man sitter för djupt i sadeln med för mycket vikt på sittbenen.
– Varför det är så vet jag inte, det är ingen trend att man lär ut att ryttare ska rida i lodrät sits mot hinder. Möjligen beror det på att ponnyn börjar bli för liten, överlivet kommer ju långt fram när man rider i lätt sits på en för liten häst. Kanske vill ryttaren trycka på hästen, eller så har man en het häst och rätar upp sig för att kunna hålla den. Effekten kan bli att sätet driver på när man egentligen vill minska tempot, funderar Lena. 
Ett annat vanligt fel är att ryttare går snett med i sprången. Det tror Lena beror på att man blir lite för ivrig och kastar sig fram eller att blicken är riktad nedåt i stället för framåt. 
– Då blir det gärna att man hamnar på sidan av hästen.
När Lena gör dagens övning med sina elever tittar hon på en sitsdel i taget. Skänkeln, blicken och så vidare, och ger feedback på en sak i sänder.


Bygg så här:
Använd åtta stöd, två plastblock och 10–12 bommar. Du behöver två koner. Hindren ska vara relativt låga.

Gör så här:
Värm upp som vanligt på marken. Hoppa något enkelhinder innan du börjar med övningen. Bygg det hindret där det passar.
Starta lågt för att känna att avstånden är bekväma för hästen, så att du inte behöver inverka så mycket. Det ska flyta på. 
Ha fokus på olika delar av sitsen olika gånger. 

Variationsmöjligheter
För att variera övningen kan man välja att antingen påverka hästen att landa i rätt galopp – och rätta galoppen om det blir fel, genom galoppombyte eller avbrott med ny fattning – eller att ryttaren ska välja varv utifrån den galopp hästen landar i. 
– Vilket man väljer beror lite på nivå och ålder. För duktigare ryttare är det en viktig del att kunna påverka galoppen. Men för den på lägre nivå är det stort nog att kunna se vilken galopp man har och kunna agera från det, särskilt om man är tio år, säger Lena. 
Efter tio gånger börjar det bli jobbigt för en normaltränad häst, övningen är styrketräning för hästen, så håll inte på för länge.
En annan variant av övningen är att hoppa serien, vända höger eller vänster enligt ovan, fortsätta  snett igenom och hoppa C-hindret i serien diagonalt, göra ett galoppombyte eller ett avbrott och därefter en ny fattning och så rida in i serien igen.  
Avsluta gärna med ett enkelhinder (det du värmde upp på till exempel) eller en kortare bana så att hästen får galoppera på något annat än en serie.

 

Syfte:
Sitsträning, samt styrka och självförtroende hos hästen.

Svårighetsgrad:

Medel.

Tänk på det här:
Öva sitsen ofta, och som här - med fokus på en del i taget. Hindren ska vara relativt låga i dagens övning, det viktiga är att öva sits och följsamhet. Men den här banan kan också användas om man vill känna på lite högre hinder. Då ska avstånden ut lite. 
– Och tänk på att inte göra så många repetitioner då, säger Lena.

 




Kommentarer<3

Här kommenterar du:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0